Road Trip Makan Penang 2019

14-16 September 2019

Assalamualaikum, jalan-jalan kali ini, kita ka Penang pula. Road trip to Penang the Pearl of Orient. amende natang tu, aku pun xtau jgn tanye. Penang ni famous pasal die punye food, Food Heaven kate omputih. So kali kite jalan nak cari makan. ape yang best sangat makan kat Penang ni? Jom kite lihat

Trip kali ni kami pergi kejap je. Just a weekend run aside from the busy life. Alang-alang cuti Hari Malaysia haritu, dpt la cuti 1 hari extra. Kami gerak dari rumah pagi Sabtu. Lepas siap breakfast kat Cafe Masakan Terengganu Asli, which is the best place untuk makan nasi dagang kat Puchong ni. Recommended giler!

tapi semua makan nasi lemak. luls

Kami terus gerak sebab takut jem. Maklumlah kalau hari cuti ni, jalan kat Malaysia memang confirm akan jem. Kami singgah dulu makan Nasik Ganja Kedai Kopi Yong Suan kat Ipoh. tapi yang menariknya kami xmakan kat kedai die. kami makan kat kedai sebelah, Kedai Sama Sama Kaya

walking distance je kedai sama kaya tu

Sebab kedai nasik ganja ni penuh macam ikan sadin mak aih. Sangat tidak sesuai bagi yang datang dengan group besar mcm kami dengan baby sorang lagi. Thanks to kedai sama2 kaya ni, kami boleh makan dengan tenang. Kedai ni actually jual kuih je rasenye, tapi depa tukar strategi iaitu depa tolong belikan nasi ganja kat sebelah untuk kita and kita dapat makan kat meja dorang and air pun order ngan dorang. Kami pun tak kisah mane nak amek feel makan kat kedai kopi tu so, asalkan dapat makan dah kire berbaloi. thumbs up untuk yang nak datang  ngan family tu.

Lepas siap lunch kami teruskan perjalanan ke Penang dan menghadap jem lagi. Kami sampai Hotel Berjaya Penang dalam pukul 2 ptg. Kami rehat jap amek napas atas katil empuk and terus get ready utk keluar jalan (cari makan la ape lagi).

view hotel waw

Plan nya nak makan Hameed Pata Mee Sotong, tapi tak perasan pulak haritu is actually Full Moon Festival. So, ade event dkat tepi kedai tu and jalan closed nak masuk tepi pantai tu and parking? of coz penuh. Change of plan!

Kami pun pegi tempat lain lah nak makan, and decided kite g makan rojak la jom. Kami pegi kat Shariff Muslim Pasembur. Mostly kat tempat ni Chinese yang jual so kne hati2 sebab kite nak carik yang muslim la kalau boleh kan. So I recommend this bro. very friendly and kind towards my family yg datang makan penuh meja panjang die.

Alhamdulillah perut kenyang

Its a new day, new adventure awaits. Pagi kami breakfat kat hotel je, dapat kopong free. Dah isi perut kami pegi Penang Street Art. Korang bole tengok map kat bawah ni untuk jadikan reference mane satu yang korang nak pegi.

or bole search je kat google. gambar bukan sy punye juga. amek dari thenextsomewhere.com

jalan sehala ya kata nini

Ade juga service untuk sewa basikal kalau korang malas/tak larat nak jalan. kami jumpe satu kedai basikal ni harga die Rm5 untuk 3jam. ok la kan. not bad at all. tapi disebabkan Umar takut nak duduk depan tu haha. so kami semua jalan aja. pastikan korang pegi awal2 pagi ya, kalau tak nanti panas tengahari die jangan buat main bro. if not bawak topi atau payung.

budak ni xmau naik basikal pulok

Untuk lunch kami pegi yang jauh sikit sebab kami dengar tempat ni memang wajib pergi. That is at Kari Kepala Ikan Kuala Sungai Pinang. Kari die memang perghhhhh dasyat ooi. memang berbaloi-baloi datang sini. terbaik boh. Sini kawasan melayu so korang akan rase macam balik kampung bile sampai kat tempat ni. berbeza dengan kat bando penang yang dekat hotel tu. On the way nak sampai sini pun ade banyak kedai makan or durian pun ade kalau nak. tapi kami lalu je sebab dah kenyang makan kari kepala ikan.

besungguh mad makan

Saje kami amek jalan pantai lalu ikut Batu Feringgi nak balik hotel, kami singgah kat Tanjung Bungah Floating Mosque. Masjid ni cantik untuk singgah rehat atau nak solat. view pun best. tapi kami singgah beli cendol je and teruskan perjalanan untuk ke hotel haha.

duduk dlm kete je tunggu cendol siap

Lepas da rehat dan solat, kami keluar lagi untuk makan malam pula. Kebetulan, susu umar lak habis and kami kne pegi carik susu sambil2 nak klua nanti. Just a side note, atas pulau xde Speedmart ya, nasib baik ade mydin and alhamdulillah ade jual susu Umar fuh. bedebo jugak kalau xjumpe carik susu umar ni. Okay untuk dinner kali ni kami nak pegi makan kat kedai yang sangat fames ni which is Restoran Deen Maju Nasi Kandar. Tapi bile smpai tu MasyaAllahhh panjangnyaa line die ko tengok tu. sampai ke belakang kedai.

dasyat nau

Sebabkan tak sanggup nak tunggu and kami dah lapaq, kami pun cari la kedai nasi kandar yang lain. Kami jumpe dekat dengan hotel je kedai ni which is Restoran Mohammed Raffee Nasi Kandar. Haritu ade viral jugak kat dalam facebook so kami pun cuba. Sedap gak xpe la xdapat Deen Maju pun. yang ni pun terbaik boh.

sbb mase tu gelap dah, pakai gambar dari google je hehe

Kenyang perut, hati senang, balik hotel lepak tengok tv and tidur saje for tonight. On the next day, kami check out awal sebab nak pegi breakfast kat Astaka Taman Tun Sardon pulak. haa sini fames kuih pagi die.

Belah kiri tu pasar pagi, belah kanan kedai makan2

Banyak orang local datang sarapan kat sini. They say, sini adalah syurga sarapan pagi, maksudnya confirm sedap. Kuih yang fames is Serabai

ni kuih Serabai. wajid cuba kalau dtg penang

ni lak apom bakar, jangan tetuka pulok

Selain dari serabai ada banyak lagi makanan boleh try. Antaranya adalah roti canai(kuah banjir), sandwich special, nasi lemuni, char kuey teow dan lontong. Dah isi perut baru la bole mulakan perjalanan pulang.

Kami pun gerak balik tapi, haa belum habis lagi ya. kami tak habis nak makan lagi haha. Lastly kami berenti kat Tanjong Malim, Perak untuk makan kat kedai ni, Cape Cafe. Kedai ni special sikit dari yang lain. Portion setiap menu die kecik je. So kalau korang order mee sup je. Memang tak cukup lah. kne order berpinggan2. Ni memang cara dorang berniaga. setiap menu harga same which is hanya Rm1.70 semangkuk. order lah apa2 pun, semangkuk Rm1.70. so korang dapat la portion singgit tujuh posen. haa pandai2 bajet nak makan brape banyak.

air pun singgit tujuh ya

menu yang boleh order

Mula2 kami pun tak tau portion die macam mne. Jadinye order lagi skali la sebab tak kenyang makan haha. kalau korang yang jenis makan banyak, haa memang bertingkat la mangkuk hang.

Orait lepas tu kami pun balik pulang ke rumah masing2. Habis da trip jalan cari makan kali ni. Lepas ni nak jalan mane pulak ya. cube comment kat bawah tempat yang best bole pegi makan hehe.

Like always thanks for your time reading my blog post. See you soon!

Popular posts from this blog

Berbaloi ke keje jadi drafter?