Idea Sukaneka untuk Family Day



Family Day tahun ini kami buat pada hari raya ke-dua, 29 July 2017. Lepas beraya di Terengganu bersama keluarga belah isteri, kitorang pun gerakla ke kelantan pulok. Nak join family day nih. Fuh sanggup merentas jem, ikut jalan kampung lagi. Nasib la dah raya bole makan macam2 dalam kete. Tup2 dah smpai. Masa kami sampai tu sume orang pun dah ade.

Siap bentang tikar dah amboi.

Kali ini family day dekat Patai Kemayang, Bachok, Kelantan. Chalet sume dah siap book oleh CikLing. Datang makan tido jeh. Santai betul. Ikutkan jadual yang mama bagi, sukaneka adalah di sebelah pagi esok, tapi tetibe mama kate kite buat petang ni terus lah. I was like, oh waw ok nice. Xsempat duduk pun lagi ma kate, ok kite start sukaneka dalam mase sejam. Go get ready. Maam betul. Layan je lah mak kite kan hahaha

So saya pun pergi la setting sume barang untuk sukaneka. Yaya pun get ready susun hadiah untuk cabutan bertuah nak bagi mase buat sukaneka tu sekali.

ni ha hadiah2 waw. terbaik yaya buat sendiri je

Yaya siap dah tulis name semua orang dalam jug nanti nak cabut. Saya je la yang tak buat ape lagi haha. Mama siap beli baju same untuk family saya, warne oren faveret mama. Acara sukaneka ni saya yang handle macam tahun lepas juga. Ade banyak idea dapat brainwash haritu, tapi kali ni buat 3 acara sahaja, sbb masa pun 2jam je bagi.

Terdapat link untuk ke Shopee disertakan di dalam text di bawah. Ia merupakan affiliate link dari shopee, jadinya, jika anda membuat pembelian, saya akan terima sedikit komisyen. Just untuk pengetahuan anda.

Lepas dah siap setting semua nak panggil semua orang datang ke satu tempat tu bukan senang. Anak CikHe, Uwais da siap mandi kat pantai dah, semua orang berterabor haha. Total Mess. So game pertama kite nak main is kutip gule2 palingbanyak. So panggil semua budak2 main kutip gule2. Simple je tapi sume pun layan, berebut habis gule2 yang ade kat karpet tu.

papa boleh bertapa kat situ lak hahaha. boleh la

Dah habis kutip gule2 barulah saya bahagikan semua orang dalam team, untuk budak2 besar pulak nak main. Family saya secara keseluruhannya ade lebih kurang 34 orang. Bahagi kepada 4 team lah best sikit nak main lawan2 team. So 1st, kene bahagi team. Cara saya bahagi team kali ini:

34 / 4 = lebih kurang 5-6 orang satu team
pilih 4 ketua (adik-beradik papa) – Papa, CikLing, CikHe, CikWang
Then setiap ketua kumpulan akan pilih nama dalam jug air tu satu2 sampai habis.
Team mane yang dapat 6 orang tu layan je lah

cara ini bagus supaya semua ahli team akan jadi random, budak2, dewasa ke random je. So pandai2 la korang semua main. Okay next nak bagitau acara sukaneka yang saya buat. Acara pertama is

Bawa belon kat celah kangkang and ketiak

cikling pun ikut main

Barang yang diperlukan:
Belon
Pam Belon

semua team bahagi dua.
Kiri dan kanan.
Kasi ade jarak sebab nanti nak lari
1 team akan diberi 3 belon. Tiup dan letak kat ketiak 2, celah kangkang 1
Orang pertama akan lari seberang, bagi kat orang seterusnye dan die akan lari ke seberang balik untuk bagi ke orang seterusnya.
Siap semua lari, team tu menang.


cikla mengandung tuh. nasib la tak jadi pape. fuhh

Lumba Makan


ni pokcik zulkarnain. baru tau name pfftt

Barang yang diperlukan:
Makanan ringan yang senang nak makan.

semua orang akan beratur dalam team masing2.
Setiap row akan diberi makan yang sama.
Tapi row seterusnya itu makanannya lain2 barulah menarik.
Contoh makanan yang boleh digunakan adalah, biskut, kek apollo, keropok mimi, donut, mamee, roti, and dadih (kebetulan CikYus bawak dadih).
Orang pertama akan start makan dulu.
Habis makan kene bukak mulut tunjuk kat pengadil.
Kalau kosong baru orang kedua boleh start makan.
Dan diteruskan smpai orang terakhir.
Team mana habis makan dulu, die menang.


over makan biskut je pun

Pass2 Makanan


 baju pink tu hadi. anak cikling. time macam ni je la bole jumpe

Barang yang diperlukan: Makanan ringan yang senang nak makan, alat untuk pegang makanan tu sambil lari.

Mesti korang rasa asyik game makanan je kan. Memang pun, sebab nak gune bahan yang ade sahaja. Tak perlu susah2 nak beli2 barang. Game ketiga kite nak pass2 makanan pulak.
Sama macam tadi, semua beratur dalam barisan tapi kalini setiap row akan diberi alat iaitu, chopstick, sudu, garpu, dan pisau budak2 punye yang plastik warna2 tu. Cara main die:

Orang pertama akan lari rebut 4 jenis makanan kat depan tu,
then lari ke tempat balik, pegang chopstick,
guna chopstick tu untuk bawak makanan yang dipilih tadi ke orang kedua.
Ulang yang sama smpai ke orang yang terakhir.
Tapi orang terakhir kene habiskan makanan yang diberi itu.
Habis makan so team tu menang.

papa over padahal dalam mulut ade lagi

Dah habis acara sukaneka. Pemenangnya adalah team CikHe walaupun teamnya takde laki pun. Hebat sungguh ketua ni.


Diteruskan lagi dengan acara bagi hadiah dan habiskan makanan. Kemas2 dan boleh pergi mandi pantai. Beterabur semua orang haha. Itu sahaja acara sukaneka kali ini. Tak sabar nak tunggu tahun depan pula.

sempat jugak lepak tepi pantai berbatu-batu ni. tengak mad n yaya mancing walaupun takde ikan

Best jugak family day kali ini. Santai2 je. Walaupun cuma sekejap, tapi seronok bile semua ahli keluarga dapat bersama. itu saja dari saya kali ini. jumpe di post seterusnya :D

Jika anda ada sebarang soalan atau cadangan, jangan malu segan silu untuk comment di ruangan di bawah. sy pasti akan membalasnya. xkisah cadangan dari segi apa pun. apa yg patut sy tambah ke, content ape yg sy patut buat lebih ke. anything. paling lambat pun dalam masa sehari sy pasti akan balas.

Jika anda sukakan article ini, jgn lupe like dan share di facebook supaya kawan2 dan teman2 anda juga akan dpt manfaat daripada content sy ini.

terima kasih sbb sudi berdinggah di blog yg tak seberapa sy ni. love you all <3<3

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Berbaloi ke keje jadi drafter?

Aku Rugi buat Personal Shopper! Pengalaman PS Langkawi

Family Day di Rumah Peranginan TNB, Cameron Highland

Tradingview VS Metatrader