Salam semua. masuk tahun ni dah nak dekat 6 tahun aku kerja sebagai drafter. Kalau korang tak tau, drafter ni adalah pekerja yang guna AutoCAD kat pc untuk buat design layout ataupun nak edit2 drawing. Drafter memang akan diperlukan dalam segala jenis bidang tak kire civil, elektrik or mechanical. Semua pun perlukan drafter untuk buat drawing teknikal die.
btw kalau korang tengah cari Autocad nak guna, bole beli je kat shopee. xmahal pun. aku beli Autocad 2024 kat sini Rm8 je (ini link affiliate. aku dapat commision sikit dari seller kalau korang beli guna link ni)
Sketchup
Persoalan harini adakah berbaloi kalau aku baru lepas grad nak keje drafter? sampai bile nak keje drafter? ade peluang untuk jadi bos ke?
Kalau korang tanye aku, yes aku rasa sangat berbaloi dan pilihan kerja yang bagus kalau baru lepas grad nak jadi drafter. Sebab korang masih tak de experience dalam apa2 bidang tersebut. So kalau korang start dari bawah, kenal dengan drawing die dulu, InsyaAllah korang punye basic knowledge tentang perkara tersebut akan lebih hebat berbanding dengan orang yang start jadi engineer terus. But, if korang dapat kerja jadi engieer terus, memang lagi patut la korang accept terus post engineer tu. Gaji engineer pun lagi besar. This is for the case if korang tak dapat kerja lain.
Must have degree to rank up!
Kalau korang ade degree, boleh mintak dengan bos untuk jadi engineer. Bos korang akan lagi suke sebab depa dah tau ko punye keje mase jadi drafter dulu, and bile jadi engineer confirm korang akan perform. Tapi kalau korang ade diploma je, korang kene la amek PJJ or part time study degree. Engineer perlu ade degree ya. boleh try amek part time kat UTM ke. So sambil kerja, sambil tu study. Takde la bosan sangat macam zaman study diploma dulu kan.
sanggup ke nak jadi drafter sampai tua?
Ok if korang dah start jadi drafter ni, sampai bile nak jadi drafter? aku ade beberapa member yang keje drafter sampai umur 40+. Dari start keje dulu, smpai sekarang keje die adalah seorang drafter. Nothing change. Cume gaji je naik setiap tahun. Aku pun tanye la die, kenape tak nak ubah keje? buat company drafter sendiri ke? Most of the answer is sebab keje drafter ni senang. Tak perlu pikir. Ikut je ape engineer nak, kite buatkan. Tak yah pegi meeting. xde tanggungkawab la senang kate. Sebab tu depa sanggup kekal je sebagai drafter. korang nak ke keje drafter sampai tua? sendiri jawab.
road to CEO!
But Afzal, ko pun keje drafter gok, da 6 tahun da. sampai bile bro?
ok walaupun kita kerja drafter je, jangan jadikan itu sebagai limit kite. Aku still belajar macam2 mase aku ade free time, mase rehat or pada waktu malam. Aku belajar cara guna photoshop untuk jadi graphic designer, cara untuk design website, dan cara nak trade Forex secara live di pasaran dunia. You set your own limitation. Boleh juga start bisnes kecil-kecilan. Look at the bright side dan cari peluang untuk buat duit bagi memperbaiki hidup kita sendiri.
The best investment is to invest in yourself
Haa positive kan, Macam tu la hidup kita ni spatutnya. Kekal positif dan ceria selalu. Saya doakan anda yang membaca ini, bercucuran nikmat harta dan kesihatan di dunia ini aminnn. Jangan lupa hubugan dengan Tuhan juga ya. Jumpa di next post :D
Kalau anda tak tau anda dah bersedia ke belom, boleh cuba tengok post ni. Aku ada buat 5 bende you should know. kalau dah tau 5 ni, dah boleh pegi apply dah tu
5 Skills You Must Know Before Applying for a Drafter Job in Malaysia – Are You Really Ready?
Good Luck!








































