Berbaloi ke keje jadi drafter?


Salam semua. masuk tahun ni dah nak dekat 6 tahun aku kerja sebagai drafter. Kalau korang tak tau, drafter ni adalah pekerja yang guna AutoCAD kat pc untuk buat design layout ataupun nak edit2 drawing. Drafter memang akan diperlukan dalam segala jenis bidang tak kire civil, elektrik or mechanical. Semua pun perlukan drafter untuk buat drawing teknikal die.

btw kalau korang tengah cari Autocad nak guna, bole beli je kat shopee. xmahal pun. aku beli Autocad 2024 kat sini Rm8 je (ini link affiliate. aku dapat commision sikit dari seller kalau korang beli guna link ni)


Sketchup

Persoalan harini adakah berbaloi kalau aku baru lepas grad nak keje drafter? sampai bile nak keje drafter? ade peluang untuk jadi bos ke?

Kalau korang tanye aku, yes aku rasa sangat berbaloi dan pilihan kerja yang bagus kalau baru lepas grad nak jadi drafter. Sebab korang masih tak de experience dalam apa2 bidang tersebut. So kalau korang start dari bawah, kenal dengan drawing die dulu, InsyaAllah korang punye basic knowledge tentang perkara tersebut akan lebih hebat berbanding dengan orang yang start jadi engineer terus. But, if korang dapat kerja jadi engieer terus, memang lagi patut la korang accept terus post engineer tu. Gaji engineer pun lagi besar. This is for the case if korang tak dapat kerja lain.

Must have degree to rank up!

Kalau korang ade degree, boleh mintak dengan bos untuk jadi engineer. Bos korang akan lagi suke sebab depa dah tau ko punye keje mase jadi drafter dulu, and bile jadi engineer confirm korang akan perform. Tapi kalau korang ade diploma je, korang kene la amek PJJ or part time study degree. Engineer perlu ade degree ya. boleh try amek part time kat UTM ke. So sambil kerja, sambil tu study. Takde la bosan sangat macam zaman study diploma dulu kan.

sanggup ke nak jadi drafter sampai tua?

Ok if korang dah start jadi drafter ni, sampai bile nak jadi drafter? aku ade beberapa member yang keje drafter sampai umur 40+. Dari start keje dulu, smpai sekarang keje die adalah seorang drafter. Nothing change. Cume gaji je naik setiap tahun. Aku pun tanye la die, kenape tak nak ubah keje? buat company drafter sendiri ke? Most of the answer is sebab keje drafter ni senang. Tak perlu pikir. Ikut je ape engineer nak, kite buatkan. Tak yah pegi meeting. xde tanggungkawab la senang kate. Sebab tu depa sanggup kekal je sebagai drafter. korang nak ke keje drafter sampai tua? sendiri jawab.

road to CEO!

Possible tak, keje drafter bole jadi CEO kalau stay lame? jawapan simple, memang tak. Sebabkan ko drafter ko tak layak pegi meeting apetah lagi buat decision dalam sesuatu project. Memang ko akan kekal jadi kuli sampai bile2. Thats why, kene la buat degree kalau nak up.

But Afzal, ko pun keje drafter gok, da 6 tahun da. sampai bile bro?

ok walaupun kita kerja drafter je, jangan jadikan itu sebagai limit kite. Aku still belajar macam2 mase aku ade free time, mase rehat or pada waktu malam. Aku belajar cara guna photoshop untuk jadi graphic designer, cara untuk design website, dan cara nak trade Forex secara live di pasaran dunia. You set your own limitation. Boleh juga start bisnes kecil-kecilan. Look at the bright side dan cari peluang untuk buat duit bagi memperbaiki hidup kita sendiri.

The best investment is to invest in yourself

Haa positive kan, Macam tu la hidup kita ni spatutnya. Kekal positif dan ceria selalu. Saya doakan anda yang membaca ini, bercucuran nikmat harta dan kesihatan di dunia ini aminnn. Jangan lupa hubugan dengan Tuhan juga ya. Jumpa di next post :D

Comments

  1. Salam bro,saya ada degree in mechanical, kalau kerja sebagai drafter okay ke? Tengah amek kursus solidwork,perangan for future la. Terima kasih atas jawapan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. ok je jadi drafter, tapi agak membazir la degree tu. But solidwork involve in 3D sangat sesuai la dgn demand in future. but da tak panggil drafter. Itu dah jadi Designer. In future mmg akan bnyk involve in 3D. So ya I think that is a great move!. keep it up!

      Delete
    2. Terima kasih tuan sudi jawab, nak tukar career ke design. Teruskan blog ni,tempat rujukan saya

      Delete
  2. Hai bang!sy f5...sy suke melukis... Sy amik gkt@LK ...kak sy sruh sy jdi drafter (O_O) keje drafter ni sibuk x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bile jadi Drafter, kene lukis guna mouse pulak. Lain sikit tu. Sibuk tu, depends on tempat kerja. Ade tempat boss die tabur segala keje pastu nak mlm ni jugak. So busy x sempat makan la jadinya. Ade tempat rilek2 je.

      Tapi yang best nya, Drafter dibayar untuk buat overtime (OT) sebab masih dalam golongan sub-professional. Engineer xde OT walaupun stay buat keje sampai pagi.

      Delete
  3. Assalamualaikum bro, aku ade minat draw kat software CAD ni, & aku perhati bnyk job sbgi mechanical drafter kat tmpat aku{batu pahat, johor}. Ape nasihat atau tips yg boleh bagi aku ye yg bru nak start ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau untuk mechanical, akan banyak involve 3D drawing. Kalau dapat join company besar, depa tak pakai AutoCad dah untuk lukis 3D. Akan pakai software lain namenya Revit. Revit ni lagi power untuk lukis 3D.

      Berbaloi juga kalau dapat belajar Revit terus sebab memang semua drawing pun sekarang slowly transition ke 3D.

      Delete
  4. Kalau minat drafter, degree patut sambung course ape

    ReplyDelete
    Replies
    1. Degree bagus kalau xnak stay jadi drafter. Contoh, drafter traffic amek civil engineering kalau lepas bole la jadi traffic engineer. Tapi kalau minat means nak stay jadi drafter / designer / modeller, baik amek course je, contoh REVIT / Autocad 3D / Sketchup.

      Jadinya ko bole stay keje mcm drafter tapi gaji naik menjanak bro

      Delete
    2. amek course tu maksudnya course khusus untuk software tu ke?

      Delete
    3. ya. biasenye utk drafter, company nak certificate utk certain software baru die akan hire pekerja. But of course degree in related bidang is a bonus.

      Contoh: ko nak jadi drafter kat company Oil & Gas, related degree shud be Engineering, Physics, or even Chemistry. Do your own research tho

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. berapa ye minima dan maksima gaji jadi drafter ni? sya pon ingt nk amek kos utk jadi drafter

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy start keje tahun 2014. mase tu gaji 1800 je. ikut company and performance masing2, biase naik gaji 200-300 tu dah kire ok sbb kite sub professional je. now gaji sy hampir cecah 4k lepas lompat2 company

      Delete
  7. "Sebabkan ko drafter ko tak layak pegi meeting apetah lagi buat decision dalam sesuatu project"

    Agak berbeza dgn tempat keje saya, sini otai2 drafter la yg handle project, pergi meeting dan buat decision.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul la tu. kalau dah otai baru la bole buat decision. ni keje baru 2 - 3 tahun nak handle projet apenye

      Delete
    2. Salam , kalau student yg ada sijil id je agak agak kalau internt ambik drafter ok ke

      Delete
    3. kalau nak keje drafter minimum org akan tngk die ade sijil autocad tu. tapi kalau mmg dah ade skill bole je pegi interview. kadang2 interviewer tak pandang jugak sijil ni, asal ko boleh demo depan mate die yang ko ni boleh buat autocad, ok je

      Delete
  8. Salam brother, drafter 3 tahun gaji 2,200 okay ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok dah tu. yg penting sentiase bersyukur dgn gaji yg ade. kerja elok2 main. berkatkan/bersihkan gaji yg kite terima, insyaallah akan berganda dgn sendiri.

      sendiri sentap

      Delete
  9. salam. saya tengah diploma civil engineering. dan berminat nak jadi drafter. kalau nak intern buat kerja drafter macam mana eh? lepastu degree nak sambung civil engineering jugak ke kalau nak jadi drafter?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak jadi drafter, yg penting kne ade sijil AutoCAD. xde diploma pun takpe. kalau dlm diploma/degree tu ade belajar guna AutoCAD, tunjuk siap2 hasil kerja dlm resume. kalaua de dip/degree ni is a plus la. boleh la apply job drafter yg up2 sikit. contoh mcm drafter utk oil and gas ke. perlukan sedikil ilmu tentang OnG

      Delete
  10. Assalam tuan, maaf bertanya..kalau drafter m&e consultant, offer dia bagi 2.1k okay tak?? Pengalaman 1 tahun tapi dlm bidang lain sebagai drafter surveyor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau itu 1st keje, dah kire ok. mintk kenaikan gaji minimum 300/tahun. kalau x, please lompat amek yg naik gaji 500 at least setiap kali lompat. after 5 tahun gaji dah setaraf engineer

      Delete
  11. Assalamualaikum..saya nak tanya..kalau nak jadi drafter untuk architecture perlu ada dip senibina ke?atau course related?fyi,saya tiada apa2 basic berkenaan architcture cuma berminat untuk menjadi drafter dalam bidang ni

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum, mcm kalau untuk lepasan ILP dalam bidang Mekatronik SKM tahap 3, layak kah untuk kerja sebagai drafter?

    ReplyDelete
    Replies
    1. asal ada certificate Autocad dari Autodesk dah kire ok. itu yg dorg/interviewer nak tngk. kalau xde, bole amek kelas je pun ok, xmahal dlm rm500 ke bawah. tngk lah

      Delete
  13. Saya ada belajar guna software Solidworks

    ReplyDelete
  14. hai nak tnya.. saya ada degree dalam engineering, grad 2014. pastu lama sangat tak apply acad semua, jadi lupa. lama tak apply tu sebab keje lain bidang yang takde kena mengena ngan engineering. so now, ada member offer buat part time untuk RC drawing.. so apa step pertama saya kena buat if nak terima job tu selain kena asah balik skill autocad tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kne refer kepada job2 yg org lain dah buat, ikut format semampu boleh. kalau ikut scope kerja, pelukis pelan ikut arahan je planner/engineer nak mcm mana. so tanggungjawab kite xberat mane haha

      Delete
  15. Bang nk tanya ap persediaan nak jdy drafter ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. belajar autocad, apply keje junior drafter, lepas setahun lompat kalau nak naik gaji laju, jgn berhenti belajar software lain. kalau nak future proof, lebihkan ke arah 3D

      Delete
  16. Saya nak tanya, saya ada rasa nak masuk bidang drafter,
    sya ada diploma tapi bukan diploma in a architecture atau engineering semua tu. Tapi diploma sya ni ada belajar auto cad. Sya graduate Diploma Industrial Technology. Boleh beri

    ReplyDelete
    Replies
    1. bole je dari mana2 bidang. asal boleh buat autocad. pegi mana2 bidang pun boleh. pastikan buat research dulu mengenai bidang tersebut sebelum pegi interview. kalau die tngk boleh buat, then die amek je

      aku civil engineering, dah pegi trafik, lompat ke drainage, lompat ke planning, lompat ke mana la pulak pasni

      Delete
  17. Salam bang nk tnye..sye ade dpt keje company oil & gas..tpi xde pengalaman jdi drafter dlm bidang oil & gas ni..nk tnye la biase drafter dlm O&G ni drawing dia byk dlm 3d ke 2d

    ReplyDelete
    Replies
    1. dua2 ade. tapi xpe kalau bole masuk O&G dah kire golden ticket. kasi sampai dapat!

      Delete
  18. salam bang, saya dip dalam autocad senibina, saya nak sambung degree, tapi saya tengok kelayakan utk ke uni tu susah,saya tak nak sambung degree archi, apa course yang boleh saya ceburi? now saya jadi site supervisor/drafter sikit2 je, tahun depan company nak hantar kelas revit, boleh pagi cadangan bang saya dah agak hilang arah utk target future

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau betul2 nak future proof, pegi ke 3D atau BIM modeller. Tapi revit pun bagus juga. high demand dan high juga gajinya :D

      Delete
    2. boleh bagi contoh software 3d or bim yang releven di malaysia, selain revit?

      Delete
    3. Autocad 3D, Advanced Steel, Revit Archi, MEP, Blender, Sketchup. mcm2 lagi. boleh google

      Delete
  19. Salam.. bang nak tanya,saya pengalaman dalam industri architecture drafter selama 6 tahun setengah.. gaji saya setakat RM1900.. skill saya pandai guna cad,dgn 3D animasi.. belajar setakat sijil.. sekarang saya sambung bachelor executive in occupational safety and health secara part time.. ada kemungkinan tak benefit yang saya dapat bila saya dah habis study nanti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. agak rendah tu dah 6 tahun gaji masih 1900. patut bole apply tmpt keje lain 3k+.

      safety and health tu mcm da luar bidang dgn drafter, kalau habis tu baik pegi yg related kepada safety. gaji lebih tinggi dan boleh naik lagi tinggi xsilap

      Delete
  20. Sy ada pengalaman 7 tahun dlm bidang designer. Dluu apply kerja pakai sijil. Gaji tak sampai 2K. Ada diploma tapi business. Skrg beralih drafter sbb dpt offer 3K. For me, okay laa kan untuk newbie mcm saya ? Akan datang, rasa nak sambung belajar untuk improve. Bidang apa yg sy sepatutnya ambil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hebat dah tu dpt drafter 3k gaji. tapi yes patut belajar lagi ilmu2 baru. bagi sy cabang tu besar, banyak pilihan boleh pergi. kalau prefer bidang engineering, boleh pergi ke arah BIM, boleh apply BIM Modeller. gaji situ kurang2 4k. then bole up lagi ke BIM Manager.

      kalau designer mcm tuan, maybe boleh pergi ke interior design. gaji pun ok kalau dah senior lvl. Junior ID starting pun 3k should be. but tuan dah ade background design patut bole mintak lebih.

      boleh pergi ke 3D design juga, guna software Sketchup, Civil 3D, atau Blender. Cari job post yg gunakan dua2 kemahiran tuan tu, AutoCAD dan sy assume Photoshop.

      Semoga Berjaya!

      Delete
  21. Salam bang..kalau hanya berbekalkan SPM sahaja layak ke nak jadi drafter?

    ReplyDelete
    Replies
    1. layak. tapi better ade certificate autocad. tak mahal pun. dalam rm100+. bile dpt interview die akan bagi test. make sure search kat youtube cara2 nak buat drawing depends on work scope interview tu.

      contoh, kalau dapat interview as drafter jalan, seach la cara nak lukis jalan. tngk kat website dorang, ape service yg dorg offer

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Idea Sukaneka untuk Family Day

Aku Rugi buat Personal Shopper! Pengalaman PS Langkawi

Family Day di Rumah Peranginan TNB, Cameron Highland

Tradingview VS Metatrader